Ecke links Ecke rechts
Header Pic   Header Pic
Header Pic  PfeilStart arrow O szkole arrow Publikacje nauczycieli arrow Wykorzystanie siłowni na lekcjach wychowania fizycznego w gimnazjum Header Pic
Header Pic
Start
Klasy
O szkole
Zainteresowania i uzdolnienia
Kalendarz 2018/2019
Oferta edukacyjna
Dyrektor informuje
Rekrutacja kl 1 i kl 0
Mapa Strony
Wywiadówki
Reforma
Dzwonki
Kontakt
Szukaj
Linki
Innowacje pedagogiczne
Rada Rodziców
Przetargi

Wykorzystanie siłowni na lekcjach wychowania fizycznego w gimnazjum PDF Drukuj Email
Wpisał: T Wyrwa   
03.05.2004.
 

Tomasz Wyrwa – nauczyciel wychowania fizycznego

 


     Wychowanie fizyczne było, jest i będzie jednym z najbardziej lubianych przedmiotów w szkole. Składa się na to nie tylko naturalny pęd dzieci i młodzieży do zajęć ruchowych, ale również ciekawie prowadzone lekcje przez nauczyciela tegoż przedmiotu. Tym bardziej musimy poszukiwać takich rozwiązań, które dawałyby możliwości jeszcze większego uatrakcyjnienia tej lekcji.

    Możliwość taką daje (o ile jest) szkolna siłownia. Pełne wykorzystanie siłowni uzyskamy wtedy, gdy prowadzący w niej zajęcia nauczyciel wychowania fizycznego będzie miał odpowiednie kwalifikacje (chociażby instruktora ćwiczeń siłowych i kulturystycznych). Obecnie nauczyciel dysponuje już szeroką gamą możliwości, które stwarza odpowiednio wyposażone w sprzęt sportowy pomieszczenie. Możemy zaznajamiać uczniów ze specjalistyczną rozgrzewką do ćwiczeń siłowych, zapoznawać ucznia z ćwiczeniami na odpowiednie partie mięśniowe z wykorzystaniem różnego rodzaju sprzętu (piłki lekarskie, skakanki, hantle, sztangielki, sztangi, urządzenia do ćwiczeń siłowych).

Możemy wprowadzać formy obwodową i stacyjną, prowadzić różne metody treningowe. Wszystkie ćwiczenia praktyczne prowadzone przez nauczyciela powinny być wzmacniane wiadomościami teoretycznymi. Uczniowie powinni być zaznajamiani z budową człowieka, ze szczególnym nastawieniem na mięśnie, ich rodzajami, funkcjonowaniem i umiejscowieniem. Każdy uczeń musi być świadomy, jaką partię mięśniową kształtuje podczas ćwiczenia. Można poświęcić parę lekcji na tematy związane z prawidłowym odżywianiem. Świetnie byłoby przygotować ucznia, który po wyjściu ze szkoły byłby w stanie sam (pod okiem instruktora) funkcjonować na siłowniach, w fitness-klubach, czy innego rodzaju salkach treningowych.

    Z doświadczenia wiem, że tego typu zajęcia są z entuzjazmem przyjmowane przez młodzież, ale pod jednym warunkiem – musi je prowadzić mający kwalifikacje nauczyciel i musi to czynić z zaangażowaniem. Zdaję sobie sprawę, że w większości naszych szkół takich sal lekcyjnych nie ma, ale jeżeli już są, to trzeba je w prawidłowy sposób wykorzystać.

    Kończąc, muszę wspomnieć o najważniejszej sprawie, a mianowicie o bezpieczeństwie. Ponieważ są to zajęcia specyficzne, należy zachować daleko idącą ostrożność, ponieważ najważniejsze jest bezpieczeństwo dziecka. 

Mam nadzieję, że w nowo oddawanych polskich szkołach znajdzie się miejsce dla szkolnej siłowni, która przyniesie mnóstwo zadowolenia korzystającym z niej uczniom.

Zmieniony ( 06.04.2008. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Header Pic
left unten right unten
© 2018 Zespół Szkolno Przedszkolny im. UNICEF w Bielanach Wrocławskich
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.