Ecke links Ecke rechts
Header Pic   Header Pic
Header Pic  PfeilStart arrow Innowacje pedagogiczne arrow Innowacja pedagogiczna - Zaczarowany świat literek Header Pic
Header Pic
Start
O szkole
Zainteresowania i uzdolnienia
Kalendarz 2019/2020
Dyrektor informuje
Wywiadówki
Dzwonki
Kontakt
Szukaj
Linki
Innowacje pedagogiczne
Rada Rodziców
Przetargi

Innowacja pedagogiczna - Zaczarowany świat literek PDF Drukuj Email
Wpisał: K. Browarska   
14.09.2017.
ludki_dwa.jpg

Innowacja pedagogiczna w oddziałach
przedszkolnych "Zaczarowany świat literek"

>>> więcej <<<




Innowacja pedagogiczna w oddziałach przedszkolnych

„Zaczarowany świat literek" – wprowadzenie dziecka w świat pisma odimienną
metodą nauki czytania autorstwa dr Ireny Majchrzak




OPIS INNOWACJI

  Istotą edukacji jest wspomaganie dziecka w rozwoju umysłowym, a nie podawanie mu gotowej wiedzy. Według dr Ireny Majchrzak: „Najważniejsze to, mieć zaufanie do rozumu dziecka. Ono naprawdę wie, w jaki sposób wykorzystać swój intelekt. Nie próbujmy za nie układać klocków wiedzy, nawet gdybyśmy byli pewni, że znamy jedyną prawidłową kolejność  i wydaje nam się, że narzucenie naszego toku myślenia jest jedynym słusznym działaniem. Niejednokrotnie okazuje się bowiem, że samodzielne odkrycia małego dziecka zdumiewająco wyprzedzają zaplanowane wcześniej harmonogramy”.

Kierując się tą zasadą i wiarą w nasze dzieci w roku szkolnym 2017/2018 w oddziałach przedszkolnych 5-6 latków realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Zaczarowany świat literek – wprowadzenie dziecka w świat pisma odimienną metodą nauki czytania autorstwa dr Ireny Majchrzak”. polegająca na nauce czytania rozpoczynającej się od nauki czytania własnego imienia.

W metodzie tej przekaz nie jest kierowany do uszu dziecka, lecz do jego rozumu. Dlatego trudne dla dziecka ćwiczenia budzące świadomość fonetyczną są na początku pomijane. Mimo to, kiedy dzieci już potrafią czytać – i to ze zrozumieniem, - mogą przegłoskować każdy wyraz bez żadnego problemu. Co więcej - według obserwacji psychologów, radzą sobie z analizą i syntezą wyrazów lepiej niż dzieci uczone metodami fonetycznymi. Odimienna metoda nauki czytania jest oparta na nauce przez zabawę, a to z kolei jest całkowicie zgodne z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Założeniem innowacji jest kształcenie u dzieci umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz przygotowanie do nauki pisania. Dodatkowo  metoda ta daje możliwość pełnej indywidualizacji pracy do potrzeb i możliwości psychofizycznych oraz edukacyjnych dzieci.  Dzięki wprowadzeniu tej metody dzieci będą miały łatwiejszy start na kolejnym etapie edukacyjnym, ponieważ w oddziale przedszkolnym poznają wszystkie litery drukowane i pisane alfabetu, nabędą umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów oraz będą przygotowane do nauki pisania.

Program metody odimiennej składa się z 4 etapów:


I. Inicjacja – polega na zapoznaniu się z zapisem imienia własnego oraz imion koleżanek i kolegów w grupie
II. Ściana pełna liter – prezentacja alfabetu na podstawie imion
III. Nazywanie Świata  - polega na dopasowaniu nazw do otaczających dziecko przedmiotów. To gra, w której dziecko za pomocą wyrazów ćwiczy ciągle na nowo rozpoznawanie kształtów i brzmienia liter alfabetu  w różnych kombinacjach.          
IV. Gry czytelnicze, które polegają na:

• dopasowywaniu wyrazów (później zdań) do odpowiadających im ilustracji;
• inscenizacji;
• wykonywaniu poleceń napisanych na kartce;
• odczytywaniu zagadek i udzielaniu odpowiedzi w formie słownej lub plastycznej;
• układaniu zdań w historyjki, opowiadania.


 Metody pracy wykorzystywane podczas wprowadzania metody odimiennej:


  •     zabawy dydaktyczne;
  •     zabawy aktywizujące;
  •     zabawy ruchowe;
  •     zabawy muzyczno-ruchowe;
  •     ćwiczenia praktyczne;
  •     rozmowa;
  •     opowiadanie;
  •     rozwiązywanie zagadek słownych, dźwiękowych i obrazkowych;
  •     burza mózgów;
  •     mapa pojęciowa;
  •     dyskusja;
  •     gry dydaktyczne;
  •     zabawy tematyczne;
  •     pokaz;
  •     drama;
  •     zabawy pantomimiczne;
  •     ćwiczenia słuchowe;
  •     gry w loteryjkę;
  •     gry czytelnicze;
  •     sesje czytelnicze;
  •     praca z historyjką obrazkową;
  •     ćwiczenia z rozsypanką literową, wyrazową;
  •     praca w oparciu o literaturę dziecięcą;
  •     wycieczki;
  •     uroczystości, imprezy o charakterze edukacyjnym;
  •     ćwiczenia usprawniające aparat mowy;
  •     metoda prób i błędów.
 


    Formy pracy wykorzystywane podczas wprowadzania metody odimiennej:

    indywidualna – jednolita i zróżnicowana;
    grupowa – jednolita i zróżnicowana;
    zbiorowa.

 
Efekty uzyskane przez dzieci po realizacji innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2017/2018:

Dzieci:

·         zauważają różnice w kształcie poszczególnych liter;

·         porównują związki pomiędzy literą, a odpowiadającym jej dźwiękiem oraz pomiędzy znakiem graficznym i odpowiadającą mu głoską;

·         znają wszystkie litery alfabetu w zapisie drukowanym i pisanym;

·         zapoznały się z brzmieniem i zapisem graficznym własnego imienia, imion kolegów, a także przedmiotów i zjawisk z otaczającego go środowiska;

·         Większość dzieci nabyło, poprzez zabawę, umiejętność samodzielnego czytania ze zrozumieniem;

·         wzbogaciły zasób słownictwa;

·         potrafi opisać otaczający go świat;

·         usprawniły umiejętności manualne i konstrukcyjne;

                  ·         udoskonaliły umiejętność posługiwania się narzędziami pisarskimi.                                                                                                                         

 
                                                                                                                                                                 Karolina Browarska





Zmieniony ( 18.06.2018. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Header Pic
left unten right unten
© 2020 Zespół Szkolno Przedszkolny im. UNICEF w Bielanach Wrocławskich
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.