Ecke links Ecke rechts
Header Pic   Header Pic
Header Pic  PfeilStart arrow O szkole arrow Koła zainteresowań arrow Koła zainteresowań GIM arrow Koło historyczne 2 i 3 abc Header Pic
Header Pic
Start
Klasy
O szkole
Zainteresowania i uzdolnienia
Dolnośląska e-Szkoła
Kalendarz 2017/2018
Plan lekcji 2017/2018
Oferta edukacyjna
Dyrektor informuje
Rekrutacja kl 1 i kl 0
Mapa Strony
Wywiadówki
Reforma
Dzwonki
Kontakt
Szukaj
Linki
Innowacje pedagogiczne
Rada Rodziców
Przetargi

Koło historyczne 2 i 3 abc PDF Drukuj Email
Wpisał: A.Snella   
16.09.2015.
,,Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.''


Znalezione obrazy dla zapytania JÓZEF piłsudski
JÓZEF PIŁSUDSKI


KOŁO HISTORYCZNE
 Opiekun koła: Agnieszka Snella


SPOTYKAMY SIĘ W KAŻDY PONIEDZIAŁEK O 14. 40 - 15. 25  W SALI A31
                                  dla klas II A, II B, III B, III C

                        Wtorek O 14. 40 - 15. 25  W SALI A31
                                       dla klas II C, III A



ROK SZKOLNY 2017/2018

W zajęciach koła biorą udział uczniowie klas II i III gimnazjum.
NA ZAJĘCIA ZAPRASZAMY WSZYSTKICH UCZNIÓW, KTÓRZY INTERESUJĄ SIĘ HISTORIĄ.





,,POLSKA I ŚWIAT W XX WIEKU''
       


NASZE GŁÓWNE CELE:


Głównym założeniem programu jest rozwijanie zainteresowań uczniów związanych z wydarzeniami, które miały miejsce w Polsce i na świecie w XX wieku. Treści programowe i formy ich realizacji zostały tak dobrane, aby motywować uczniów do aktywnego zdobywania wiedzy, doskonalić ich ogólną sprawność intelektualną. 


Zaproponowane przeze mnie zagadnienia i treści programowe zgromadzone zostały w 16 punktach:

1.      Wprowadzenie do historii najnowszej – przyczyny i wybuch I wojny światowej

a)      Wielka wojna

b)      Sprawa Polska

2.      Przebieg, zakończenie i skutki I wojny światowej – świat w dwudziestoleciu międzywojennym

a)      Świat po wielkiej wojnie

b)      Traktat wersalski

3.      II Rzeczpospolita

a)      Droga do niepodległej Polski

b)      Budowa niepodległej Polski (1918 – 1921)

c)      Społeczeństwo II Rzeczypospolitej

d)     Życie polityczne w Polsce pierwszych lat niepodległości

4.      II Rzeczpospolita

a)      Problemy gospodarcze i sytuacja międzynarodowa pierwszych latach niepodległości

b)      Polska pod rządami Józefa Piłsudskiego

c)      Ostatnie lata niepodległości

d)     Osiągnięcia i niepowodzenia II Rzeczypospolitej

5.      Polska w czasie II wojny światowej

a)      Agresja Niemiec i ZSRS na Polskę we wrześniu 1939 roku

b)      Niemiecka polityka okupacyjna na ziemiach polskich

c)      Polityka okupanta sowieckiego na ziemiach polskich w latach 1939 – 1941

d)     Władze i Wojsko Polskie we Francji i w Wielkiej Brytanii w latach 1939 – 1941

e)      Polskie Państwo Podziemne: konspiracja wojskowa i cywilna pod okupacją niemiecką i sowiecką

6.      Polska w czasie II wojny światowej

a)      Postawy społeczeństwa polskiego wobec okupantów. Kultura polska w konspiracji

b)      Ludobójstwo niemieckie na polskich Żydach

c)      Walka o Polskę na arenie między narodowej w latach 1941 – 1943. Dramat polskich Kresów

d)     Akcja „Burza” i Powstanie Warszawskie

e)      Utrata niepodległości

7.      Polska pojałtańska (1945 – 1948)

a)      Początki komunistycznego reżimu

b)      Zręby gospodarki planowej

c)      Twórcy i naukowcy pod presją

d)     W uchodźczym Londynie

8.      Triumf i pierwszy kryzys „Ludowej” Polski (1948 – 1956)

a)      Pełnia komunistycznego reżimu

b)      Gospodarka centralnie sterowana

c)      Kultura i sztuka w służbie ideologii

d)     II Rzeczpospolita w Londynie

9.      Gomułkowska stabilizacja (1957 – 1970)

a)      Kontynuacja po przełomie

b)      Społeczeństwo małej stabilizacji

c)      Przeciw Kościołowi

d)     Protesty marcowe

10.  Gomułkowska stabilizacja (1957 – 1970) – schyłek i podsumowanie

a)      Grudzień 1970

b)      Na forum między narodowym

c)      Gospodarka

d)     Kultura

e)      Uchodźstwo

11.  Od kryzysu do kryzysu (1970 – 1980) – rządy Edwarda Gierka

a)      Polityka

b)      „Habemus papam”

c)      Gospodarka

d)     Kultura

e)      Uchodźstwo

12.  Koniec PRL-u (1980 – 1989) – Dekada „Solidarności”

a)      Wydarzenia 1980 roku

b)      Narodziny i formowanie się „Solidarności”

c)      Stan wojenny

13.  Koniec PRL-u (1980 – 1989) – Ku III Rzeczypospolitej

a)      Okrągły Stół

b)      Wybory – Wasz prezydent, nasz premier

c)      Gospodarka

d)     Kultura

e)      Uchodźstwo

14.  „Jesień Ludów” czyli upadek komunizmu w Europie

a)      Zaczęło się w Polsce

b)      Trójkątny stół

c)      Upadek muru berlińskiego

d)     Aksamitna Rewolucja

e)      Wolne wybory w Bułgarii

f)       Obalenie Nicolae Ceaușescu

15.  III Rzeczpospolita

a)      Rozwiązanie PZPR

b)      Społeczeństwo

c)      Gospodarka

d)     NATO

e)      Przystąpienie do UE

16.  Dzieje Dolnego Śląska (1914 – 1990)

a)      Region w czasie I wojny światowej

b)      Polacy w Breslau

c)      Rozwój i znaczenie regionu w I połowie XX wieku

d)     Festung Breslau

e)      Tajemnice pozostawione po III Rzeszy

f)       Ziemie odzyskane

g)      Wrocław i jego mieszkańcy w latach 1945 – 1990

h)      Strajki we Wrocławiu i okolicy

i)        Pomarańczowa alternatywa, koniec PRL-u

j)        Dokąd zmierzamy


Program ma charakter otwarty, może być uzupełniany propozycjami uczniów.

                                 

                                                                                       

SERDECZNIE ZAPRASZAMY !



,, Poznawanie ciekawych zakątków Dolnego Śląska”

Projekt edukacyjny ,,Łużyce 1945. Śladami II Armii Wojska Polskiego’

 

 

W dniach 19 – 23 kwietnia 2017 roku uczniowie klas II Gimnazjum im. UNICEF w Bielanach Wrocławskich wzięli udział w wyjazdowych warsztatach historycznych, które miały być praktycznym podsumowaniem realizowanego na kole historycznym projektu edukacyjnego ,,Łużyce 1945. Śladami II Armii Wojska Polskiego’’. Do tego wyjazdu przygotowywaliśmy się przez kilka miesięcy. Podczas zajęć teoretycznych, młodzież poznała między innymi dzieje Dolnego Śląska w czasie II wojny światowej w zarysie ze szczególnym uwzględnieniem historii Gminy Węgliniec - gminy miejsko-wiejskiej w województwie dolnośląskim, w powiecie zgorzeleckim. Uczniowie poznali także historię Żagania i Żar – miast leżących w województwie lubuskim oraz Lubania (województwo dolnośląskie).

Po serii zajęć teoretycznych wyruszyliśmy w drogę, aby stać się częścią ważnych dla tego regionu wydarzeń, obchodzonych bardzo uroczyście.

Uczniowie naszego gimnazjum wzięli  udział w warsztatach historycznych na terenie Muzeum Obozów Jenieckich Stalag Luft III w Żaganiu, gdzie przebrani w mundury wojskowe z epoki mogli wczuć się w rolę żołnierzy – jeńców, aby lepiej zrozumieć ich smutny los. Wzięliśmy udział w trzech rekonstrukcjach historycznych w Jagodzinie, Żarach i Lubaniu Śląskim gdzie uczniowie, odgrywając ludność cywilną – mieszkańców tych ziem w okresie II wojny światowej stali się jednocześnie uczestnikami III Rajdu Pojazdów Historycznych ‘’ Łużyce 1945’’. Na uwagę zasługuje fakt, że w rekonstrukcjach historycznych, uczestniczyli rekonstruktorzy z pięciu państw europejskich. Młodzież zapoznała się z oryginalną bronią z czasów II wojny światowej oraz jej obsługą, umundurowaniem, strojami, zachowaniem oraz dyscypliną w wojsku podczas działań wojennych. Obejrzeliśmy pojazdy i sprzęt wojskowy z czasów II wojny światowej. Obok historii mieliśmy także okazję podczas warsztatów ekologicznych w Jagodzinie poznać miejscowe walory przyrodnicze tego pięknego regionu leżącego w Borach Dolnośląskich.

Wszyscy jesteśmy pod ogromnym wrażeniem wydarzeń, w których mięliśmy zaszczyt wziąć udział. Zostaliśmy przyjęci bardzo życzliwie. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że wielokrotnie wymieniano nasze gimnazjum na forum i chwalono za zainteresowanie historią tego regionu i profesjonalne odegranie swoich ról.

Serdeczne podziękowanie składamy Panu Stanisławowi Mikołajczykowi Burmistrzowi Gminy i Miasta Węgliniec, Panu Zbigniewowi Zawadzkiemu Sołtysowi Sołectwa Jagodzin, Panu Andrzejowi Świderskiemu Dyrektorowi Euroregionalnego Centrum Kultury i Komunikacji w Pieńsku, Panu Andrzejowi Kusiakowi Leśniczemu za serdeczne przyjęcie, gościnę i opiekę. Panu Markowi Łazarzowi Dyrektorowi Muzeum Obozów Jenieckich, Panu Mirosławowi Walczakowi za warsztaty historyczne na terenie muzeum.

Dziękujemy za cudowną atmosferę i możliwość kontaktu ze społecznością lokalną i międzynarodową. Szczególnie dziękujemy Panu Bartoszowi Lisiakowi Prezesowi Ostrowskiej Grupy Rekonstrukcji Historycznej za to, że podzielił się z nami swoją wiedzą          i doświadczeniem.

                                                                                                                    Agnieszka Snella

                                                                                                                 nauczycielka historii




Zmieniony ( 09.10.2017. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Header Pic
left unten right unten
© 2018 Zespół Szkolno-Przedszkolny im. UNICEF w Bielanach Wrocławskich
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.